BUDOWANIE POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI...
„Poczucie własnej wartości (…) to zaufanie do własnej umiejętności myślenia i radzenia sobie z wyzwaniami, jakie stawia przed nami życie. Wiara w nasze prawo do szczęścia, poczucia, że jest się wartościowym człowiekiem, zasługującym na miłość, uprawnionym do spełniania własnych potrzeb i realizacji pragnień oraz czerpania satysfakcji z efektów własnych starań”.
[N.Branden]
Wiele czynników wpływa na budowanie się poczucia własnej wartości. Oprócz predyspozycji genetycznych, znaczącą rolę ma wychowanie. Badania pokazują, że największym źródłem poczucia własnej wartości są rodzice, którzy podczas codziennych kontaktów z dzieckiem modelują jego poczucie własnej wartości.
Jakie zachowania i postawy rodziców wpływają na budowanie poczucia własnej wartości dziecka?
Ważne, by rodzice wychowywali dzieci z szacunkiem i miłością, dawali dziecku odczuwać swoją życzliwość i akceptację. Rodzice, którym zależy na budowaniu poczucia wartości dziecka:
- okazują dziecku swoją miłość i czułość;
- wytyczają granice;
- uczą zasad, jakimi rządzi świat;
- jasno mówią o swoich oczekiwaniach;
- pozwala dziecku na samodzielność;
- pokazują, że wierzą w kompetencje i możliwości dziecka;
- akceptują uczucia dziecka i swoje (przyjemne, jak i nieprzyjemne);
- potrafią przyznać się do błędu i przeprosić;
- doceniają wysiłki i starania dziecka, nawet jeśli nie zawsze wszystko mu si ę udaje;
- liczą się ze zdaniem i potrzebami dziecka.
Takie zachowania budują postawę daleką od bezradności, przejawiającą się wiarą we własne możliwości i kompetencje. Wytwarzają nastawienie: mogę sobie poradzić, potrafię, a nie nie dam rady, poniosę klęskę..Dziecko, ucząc się i doświadczając nowych wyzwań, ma szansę odnosić sukcesy. Ważną rolę rodziców jest wzmacnianie w dziecku wszystkiego tego, co pozytywne. Każde osiągnięcie, nawet drobny sukces, sytuacja, w której dziecko podejmuje samodzielną inicjatywę lub gdy udaje mu się samodzielnie przezwyciężyć jakąś trudność, jest ważnym powodem do pochwał i podkreślenia faktu, że ma ono prawo być z siebie i swoich osiągnięć dumne.
Wskazówki zaczerpnięte z miesięcznika „Bliżej Przedszkola” nr3.102/2010